شرایط و قوانین استفاده از سرویس فروش اینترنتی لوکی

ضمن تشکر از انتخاب فروشگاه اینترنتی لوکی ، از آنجا که استفاده از این سایت به هر شکل به معنای قبول شرایط مندرج در بخش قوانین است، تقاضا می شود آن را به دقت مطالعه فرمایید :

تعهدنامه

قوانین عمومی

توجه داشته باشید کلیه اصول و رویه‏‌های فروشگاه لوکی منطبق با قوانین جمهوری اسلامی ایران، قانون تجارت الکترونیک و قانون حمایت از حقوق مصرف کننده است و متعاقبا کاربر نیز موظف به رعایت قوانین مرتبط با کاربر است.

در صورتی که در قوانین مندرج، رویه‏‌ها و سرویس‏‌های لوکی تغییراتی در آینده ایجاد شود، در همین صفحه منتشر و به روز رسانی می شود و شما توافق می‏‌کنید که استفاده مستمر شما از سایت به معنی پذیرش هرگونه تغییر است.

ماده 1) تعاریف :

در این بخش واژه هایی که در متن قوانین مورد استفاده قرار می گیرند، تعریف می شوند.

 

فروشگاه: فروشگاه اینترنتی لوکی

سایت : وب سایت فروشگاه اینترنتی لوکی به آدرس www.looki.ir

محتوای سایت: شامل قیمت، متن، عکس، مشخصات فنی محصولات یا کلیه مقالات و اخبار درج شده در سایت می باشد.

کاربر : هر فردی که از طریق اینترنت وارد سایت لوکی شده باشد، کاربر تلقی می شود.

عضو: کاربری که به عضویت اولیه یا کامل سایت درآمده باشد، عضو تلقی می شود.

مشتری: کاربر یا عضوی که از سایت خرید می نماید.

سفارش: کالا یا کالاهایی که مشتری انتخاب و قصد خرید آنها را اعلام می نماید.

ماده 2) ایجاب و قبول سفارش :

مشابه محیط فیزیکی، در محیط الکترونیکی نیز هر گونه داد و ستدی که انجام می گیرد، نشان دهنده وقوع یک عقد یا قرارداد می باشد. عقد یا قرارداد مطابق ماده 183 قانون مدنی عبارتست از اینکه ” یک یا چند نفر در مقابل یک یا چند نفر دیگر تعهد بر امری نمایند و مورد قبول آنها باشد ” ؛ بر همین اساس قرارداد آنلاین نیز قراردادی است که از طریق “داده پیام” منعقد می گردد.

 

 

ایجاب، پیشنهاد انجام یک معامله به شخص دیگر است بطوریکه اگر پیشنهاد مزبور مورد قبول واقع گردد، عقد منعقد می گردد .

قبول نیز عبارتست از اعلام رضایت به ایجاب ابزار شده برای انعقاد قرارداد.

بنابراین هنگامی که ایجاب و قبول از طریق داده پیام انجام گیرد، یک قرارداد آنلاین منعقد شده است، لذا هنگامی که مشتری سفارش خود را نهایی می نماید در واقع قرارداد منعقد شده است و ملزم به پرداخت وجه آن می باشد. توجه نمایید که صرف ایجاب برای ایجاب کننده تعهدی بوجود نمی آورد و وی می تواند ضمن ایجاب، مدت زمانی که در آن پیشنهاد پابرجاست یا سایر شروط را مشخص نماید. کاربران برای خرید از سایت باید دارای سن قانونی (18 سال تمام) بوده یا از طریق والدین یا قیم قانونی خود اقدام به خرید از سایت نمایند.

ماده 3) ارتباطات الکترونیکی :

هنگامی که شما از سرویس‌‏ها و خدمات لوکی استفاده می‏‌کنید، سفارش اینترنتی خود را ثبت یا خرید می‏‌کنید و یا به فروشگاه لوکی ایمیل می‏‌زنید، این ارتباطات به صورت الکترونیکی انجام می‏‌شود و در صورتی که درخواست شما با رعایت کلیه اصول و رویه‏‌ها باشد، شما موافقت می‌‏کنید که لوکی به صورت الکترونیکی (از طریق پست الکترونیکی، سرویس پیام کوتاه و سایر سرویس‌های الکترونیکی) به درخواست شما پاسخ دهد.

همچنین آدرس ایمیل و تلفن‌هایی که مشتری در پروفایل خود ثبت می‌کند، تنها آدرس ایمیل و تلفن‌های رسمی و مورد تایید مشتری است و تمام مکاتبات و پاسخ‌های شرکت و فروشگاه لوکی از طریق آنها صورت می‌گیرد.

جهت اطلاع رسانی رویدادها، خدمات و سرویس‌های ویژه یا پروموشن‌ها، امکان دارد لوکی برای اعضای وب سایت ایمیل یا پیامک ارسال نماید. در صورتی که کاربران تمایل به دریافت اینگونه ایمیل و پیامک‌ها نداشته باشند، می‌توانند عضویت دریافت خبرنامه لوکی را در پروفایل خود لغو کنند.

ماده 4) سیاست‏‌های رعایت حریم شخصی :

فروشگاه لوکی به اطلاعات خصوصی اشخاصى که از خدمات سایت استفاده می‏‌کنند، احترام گذاشته و از آن محافظت می‏‌کند . لوکی متعهد می‏‌شود در حد توان از حریم شخصی شما دفاع کند و در این راستا، تکنولوژی مورد نیاز برای هرچه مطمئن‏‌تر و امن‏‌تر شدن استفاده شما از سایت را، توسعه دهد. در واقع با استفاده از سایت شما رضایت خود را از این سیاست نشان می‏‌دهید.

در صورت استفاده از هر یک از خدمات فروشگاه اینترنتی لوکی ، کاربران مسئول حفظ محرمانه بودن حساب و رمز عبور خود هستند و تمامی مسئولیت فعالیت‌‏هایی که تحت حساب کاربری و یا رمز ورود انجام می‏‌پذیرد به عهده کاربران است. تنها مرجع رسمی مورد تایید ما برای ارتباط با شما، پایگاه رسمی این سایت یعنی

www.looki.ir

است. ما با هیچ روش دیگری جز ارسال نامه از طرف آدرس‏‌های رسمی و تایید شده در سایت و شماره تلفن های مندرج در سایت با شما تماس نمی‌‏گیریم.

وب سایت لوکی هیچگونه سایت اینترنتی با آدرسی غیر ازwww.looki.ir و همچنین، هیچ گونه وبلاگ و شناسه در برنامه‏‌های گفتگوی اینترنتی ندارد و هیچ ‏گاه با این روش‏‌ها با شما تماس نمی‏‌گیرد. کاربران جهت برقراری ارتباط، تنها می‏‌توانند از آدرس‌‏های ذکر شده در بخش ارتباط با ما استفاده کنند.

ماده 5) مراحل ثبت سفارش و پردازش خرید :

ثبت سفارش :

با توجه به آنکه موجودی کالاهای فروشگاه و قیمتها در طول زمان در حال تغییر می باشند، برای انجام خرید ابتدا لازمست مشتریان بررسی قیمت و موجودی نمایند.

ثبت سفارش با عضویت :

کاربران و مشتریان محترم برای مشاهده، دریافت اطلاعات و حتی ثبت سفارش ملزم به ثبت نام در سایت می باشند. اما در صورت ثبت نام، علاوه بر آنکه در خریدهای بعدی مجبور به وارد کردن اطلاعات خود نمی باشند، می توانند از مزایای عضویت در سایت از جمله آگاهی از آخرین اخبار و اطلاعات و پیشنهادهای خرید خوب بهره مند شوند.

با ثبت این اطلاعات، کاربران و مشتریان ضمن اطمینان از محفوظ بودن اطلاعات خود نزد فروشگاه، به فروشگاه اختیار می دهند تا از این اطلاعات جهت برقراری ارتباط استفاده نماید.

توجه: مشتریان در هنگام ثبت سفارش باید سعی کنند اطلاعات خود را با دقت و به درستی وارد سایت نمایند، در غیر اینصورت مسئولیت بروز هر گونه مشکل و ضرر و زیان احتمالی بر عهده ایشان می باشد.

– روز کاری به معنی روز شنبه تا چهارشنبه هر هفته، به استثنای تعطیلات عمومی در ایران است و کلیه سفارش‏‌های ثبت شده در طول روزهای کاری و اولین روز پس از تعطیلات پردازش می‌‏شوند.

– کلیه سفارش‌‏های ثبت شده در سایت در صف پردازش قرار می‏‌گیرند. لوکی همواره در ارسال و تحویل کلیه سفارش‌‏های ثبت شده، نهایت دقت و تلاش خود را انجام می‌دهد. با وجود این، در صورتی که موجودی محصولی در لوکی به پایان برسد، حتی پس از اقدام مشتری به سفارش‌‏گذاری، حق کنسل کردن آن سفارش و یا استرداد وجه سفارش برای لوکی محفوظ است و یا مشتری می‏‌تواند به جای کالای به اتمام رسیده، محصول دیگری را جایگزین کند.

– در صورت بروز مشکل در پردازش نهایی سبد خرید مانند اتمام موجودی کالا یا انصراف مشتری، مبلغ پرداخت شده طی 48 الی 72 ساعت کاری به حساب مشتری واریز خواهد شد.

– لوکی مجاز است بدون اطلاع قبلی نسبت به توقف سفارش‌‏گیری جدید، اقدام و فروش خود را متوقف کند و کلیه سفارش‌‏های ثبت شده قبل از توقف سفارش‌‏گیری، پردازش و ارسال می‌‏شود. حق قطع فروش کلیه و یا بخشی از محصولات به هر دلیلی مانند اتمام موجودی کالا بدون اطلاع قبلی، برای لوکی محفوظ است.

– در صورت بروز هرگونه خطا نسبت به درج قیمت و ارزش ریالی کالاهای موجود در سایت لوکی ، حق بلا اثر نمودن سفارش و خرید انجام شده توسط مشتری، برای لوکی محفوظ است. لوکی در اسرع وقت وجوه دریافتی را به حساب اعلام شده توسط مشتری واریز و عودت می‌نماید و مشتری با ورود به سایت لوکی می‌پذیرد از این امر آگاهی داشته و در این خصوص ادعایی نخواهد داشت.

– کاربران باید هنگام سفارش کالای مورد نظر خود، فرم سفارش را با اطلاعات صحیح و به طور کامل تکمیل کنند. بدیهی است درصورت ورود اطلاعات ناقص یا نادرست، سفارش کاربر قابل پیگیری و تحویل نخواهد بود. بنابراین درج آدرس، ایمیل و شماره تماس‌های همراه و ثابت توسط مشتری، به منزله مورد تایید بودن صحت آنها است و در صورتی که این موارد به صورت صحیح یا کامل درج نشده باشد، لوکی جهت اطمینان از صحت و قطعیت ثبت سفارش می‌تواند از مشتری، اطلاعات تکمیلی و بیشتری درخواست کند.همچنین، مشتریان می‌توانند نام، آدرس و تلفن شخص دیگری را برای تحویل

گرفتن سفارش وارد کنند و اگر مبلغ سفارش از پیش پرداخت شده باشد، تحویل گیرنده سفارش هنگام دریافت کالا باید کارت شناسایی همراه داشته باشد.

– با توجه به ثبت سیستمی سفارش، به هیچ عنوان امکان صدور فاکتور مجدد یا تغییر مشخصات آن از جمله تغییر فاکتوری که به نام شخص حقیقی صادر شده، به نام شخص حقوقی وجود ندارد. بنابراین لازم است مشتریان هنگام ثبت سفارش، نسبت به این مساله دقت لازم را داشته باشند و اگر نیاز دارند که فاکتور به نام حقوقی برای آنها صادر شود، هنگام ثبت سفارش خود، با انتخاب گزینه ” تکمیل اطلاعات حقوقی ” و وارد کردن مشخصات سازمان موردنظر، برای خرید سازمانی و دریافت فاکتور رسمی اقدام کنند.

همچنین آدرسی که خریدار به عنوان آدرس تحویل‌گیرنده ثبت یا انتخاب می‌کند، در فاکتور درج خواهد شد و لازم است درخواست کنندگان فاکتور به نام شخص حقوقی هنگام ثبت سفارش به این نکته توجه کافی داشته باشند، چرا که تغییر آدرس درج شده روی فاکتور پس از پردازش و تایید سفارش، به هیچ عنوان امکان‌پذیر نخواهد بود.

– امکان پرداخت در محل برای سفارش‌هایی که از طریق باربری ارسال می‌شوند ، وجود ندارد و لازم است پیش از ارسال، مبلغ اینگونه سفارش‌ها از طریق پرداخت کارت به کارت یا پرداخت اینترنتی تسویه شود.

– لوکی هیچ‌گونه مسوولیتی نسبت به کالاهایی که در سبد خرید رها شده است، ندارد.

ماده 6) سیاست قیمت گذاری :

سیاست قیمت‌‏گذاری در لوکی مبتنی بر اصول مشتری مداری و احترام به حقوق مصرف کننده است. قیمت‏‌های ارائه شده برای کالاها در لوکی قیمت‏‌های شرکت است .با نهایت احترام به کاربران و با توجه به طیف گسترده محصولات، لوکی نمی‌تواند قیمت و موجودی نهایی کالاها را قبل از سفارش گذاری به صورت قطعی اعلام نماید. در مواردی بسیار نادر و در صورت وجود نوسان‌‏هایی در بازار و یا اشتباه در قیمت‌‏گذاری، اگر سفارشی قابل تحویل نباشد، لوکی موظف است در اسرع وقت این موضوع را به فرد سفارش‌ ‏دهنده اطلاع دهد و سفارش را لغو نماید.

قیمت کلیه محصولات با احتساب مالیات بر ارزش افزوده است و مشتری مبلغ جداگانه‌‏ای بابت مالیات و عوارض ارزش افزوده پرداخت نمی‏‌کند و هزینه‏‌های بسته بندی، ارسال و بیمه حمل کالا بسته به شرایط سفارش که در فرم سبد خرید اطلاع‌ ‏رسانی می‌‏شود، ممکن است جداگانه محاسبه شود .

ماده 7 ) سیاست‏‌ سرویس مهلت تست 2 روزه لوکی :

در راستای ایجاد سرویس‌‏های ارزش افزوده، لوکی این امکان را ایجاد نموده تا کلیه کالاهایی که نیاز به تست دارند، تا 2 روز پس از تحویل، دارای فرصت تست باشند.

لازم به توجه است که ایرادهای اعلام شده توسط مشتری، توسط کارشناسان خدمات پس از فروش لوکی کنترل و بررسی می‏‌شود و در صورت تائید وجود نقص فنی، کالا مشمول استفاده از سرویس فوق می‏‌شود. همچنین، این سرویس، اشکال‏‌های فنی که در اثر استفاده نادرست کاربر از کالا ایجاد شود، را شامل نمی‌‏شود.

آسیب‏‌های فیزیکی ناشی از حمل و نقل شامل استفاده از این سرویس نمی‏‌شود.

برای استفاده از سرویس تضمین تعویض 2 روزه لوکی ، دقت فرمایید که کالا به ‏خوبی بسته بندی شود، لوازم جانبی و فاکتور به صورت کامل به همراه آن ارسال شود.

در صورتی که کالای برگشتی در شرایط اولیه خود توسط لوکی دریافت نشود، امکان سرویس دهی وجود ندارد و کالا خارج از شرایط تعویض محسوب می شود.

در صورتی که موجودی کالای آسیب دیده در لوکی به اتمام برسد، و لوکی امکان تعویض کالای آسیب دیده با کالای جایگزین را نداشته باشد، می‌تواند مبلغ کالا را به حساب خریدار استرداد نماید و نوسان‏‌های قیمت باعث کاهش و یا افزایش این مبلغ نمی‌‏شود.

ماده 8 )قوه قهریه :

تمامی شرایط و قوانین مندرج، در شرایط عادی قابل اجرا است و در صورت بروز هرگونه از موارد قوه قهریه، لوکی هیچ گونه مسئولیتی ندارد.

لوکی خود را ملزم به رعایت حریم شخصی کاربران می‌داند، لطفا در صورت مشاهده هرگونه تخلف، مراتب را از طریق کانال‏‌های ارتباطی ذکر شده با ما در میان بگذارید.

ماده 9 ) شرایط و پرداخت سفارش ثبت شده:

در صورت ثبت سفارش همکاران ما جهت تایید نهایی محصول ثبت شده، با شما تماس خواهند گرفت.

در شرایطی که سفارش ثبت شده باشد و مبلغ سفارش واریز شده باشد، بدون تایید تلفنی سفارش، کالا ارسال خواهد شد.

سفارشات ثبت شده در روزهای تعطیل در اولین روز کاری پیگیری می شوند.

1-9 شرایط ارسال سفارش:

کلیه سفارشات تهران به صورت رایگان تحویل مشتری می‌گردد.

2-9 مدت زمان ارسال سفارش:

کلیه سفارشات تهران ( در صورت ثبت سفارش تا ساعت ۱۲ ظهر ) حداکثر 29 روز کاری تحویل می گردد.( مدت زمان ارسال سفارشات خاص با مشتری به صورت تلفنی هماهنگ می گردد)

3-9 شرایط پرداخت سفارش ثبت شده:

در صورتی که مشتری از تهران ( مناطق ۲۲ گانه ) ثبت سفارش نماید، می تواند هزینه محصول را درب منزل به صورت نقدی پرداخت نموده و یا توسط دستگاه پوز تسویه نماید.

مشتریان شهرستان باید هزینه محصول را از طریق سایت و در مرحله نهایی ثبت سفارش، پرداخت نمایند تا مراحل پیگیری ارسال کالا، آغاز گردد.

4-9 نکات مهم در هنگام تحویل سفارش :

1.مشتریان محترم موظف هستند هنگام تحویل گرفتن سفارش و قبل از بازکردن بسته بندی، مشخصات کالای سفارش داده شده را با کالای تحویلی مطابقت داده و در صورت مغایرت از تحویل گرفتن آن خودداری نماید.

2.مشتریان محترم موظف هستند در هنگام تحویل گرفتن سفارش، کالای سفارش داده شده خود را تحویل ظاهری بگیرند (تحویل ظاهری یعنی کالا از تمام جنبه های ظاهری بررسی و در صورتیکه فاقد هر گونه ایراد ظاهری باشد، تحویل گرفته شود)

توجه گردد هنگامی که کالا تحویل ظاهری گرفته می شود، فروشگاه لوکی دیگر مسئولیتی در قبال مشکلات و ایرادات ظاهری کالا نخواهد داشت و مشتریان صرفاً می بایست سلامت بسته بندی کالا را بررسی نمایند. در این موارد، باز و راه اندازی کالا صرفا باید توسط کارشناسان شرکت ارائه دهنده خدمات گارانتی صورت پذیرد، در غیر اینصورت دستگاه از گارانتی خارج شده و مسئولیت مشکلات احتمالی بر عهده مشتری می باشد.

توجه: چنانچه بسته بندی کالا دارای مشکل یا ایراد ظاهری بوده و نشان از ضربه خوردگی یا مشکلات احتمالی داشته باشد، مشتری باید از تحویل گرفتن آن خودداری نماید و موضوع را بلافاصله به فروشگاه لوکی اطلاع نماید.

3.در زمان ارسال کالا توسط شرکت پست و یا باربری، مشتریان محترم موظف هستند در حضور مامور پستی و قبل از امضاء رسید تحویل کالا، از سلامت بسته بندی و سلامت ظاهری کالا مطمئن گردد و در صورتیکه کالا از نظر بسته بندی و یا سلامت ظاهری دارای ایراد باشد، ضمن تحویل نگرفتن آن، بلافاصله موضوع را به فروشگاه اطلاع دهد. در این موارد چنانچه مشتری بدون بررسی سلامت ظاهری، رسید پستی یا باربری (بمنزله دریافت کالا بصورت صحیح و سالم) را امضاء نماید، دیگر حق اعتراضی در مورد سلامت ظاهری کالا نخواهد داشت، زیرا علیرغم اینکه کالا تا سقف ممکن بیمه گردیده، به دلیل آنکه مشتری شخصاً تایید نموده است که کالا را صحیح و سالم دریافت نموده است، دیگر امکان هیچگونه پیگیری برای دریافت خسارت توسط مشتری وجود ندارد.

4.طبق دستورالعمل پلیس فتا در هنگام تحویل سفارشاتی که پرداخت آنها آنلاین بوده است، ارائه کارت ملی مطابق با نام فرد سفارش دهنده، اجباری است. چنانچه فردی که کالا را سفارش داده و پرداخت آن را بصورت آنلاین انجام داده، تمایل داشته باشد کالا تحویل فرد دیگری گردد، باید از طریق پنل، ایمیل یا پیامک، نام فرد تحویل گیرنده را به فروشگاه اعلام نماید، در غیر اینصورت فروشگاه کالا را تحویل نداده و در این موارد هزینه ارسال مجدد بر عهده مشتری خواهد بود.

ماده 10) جمع آوری اطلاعات :

شرکت لوکی مجاز است دو نوع اطلاعات مربوط به شما را از طریق وب سایت جمع آوری نماید:

الف. اطلاعات شخصی ثبت شده توسط خودتان برای دریافت خدمات ارائه شده ازطرف شرکت

ب. مجموعه اطلاعات فراهم شده توسط سیستم های شرکت كه بیشتر مرتبط با ردیابی وب سایت بوده و مرتبط با شخص شما نمی باشند. درصورت عدم دریافت اطلاعات شخصی كافی، ممكن است نتوانید از برخی سرویس های لوکی استفاده نمایید.

ماده 11) وارد كردن اطلاعات :

شرکت لوکی هرگونه اطلاعات وارد شده به هنگام استفاده از وب سایت را نگهداری نموده و در راستای سیاست حفظ حریم خصوصی عمل خواهد كرد.

لوکی مجاز است این اطلاعات را در هر زمانی حذف نماید. بدینوسیله تایید می نمایید كه مسئولیت تهیه فایل پشتیبان از چنین اطلاعاتی برعهده خودتان بوده و لوکی هیچگونه مسئولیتی دربرابر فقدان یا حذف آنها نخواهد داشت.

ماده 12) خطاها، موارد اشتباه و حذف شده :

در برخی موارد ممکن است خطاهایی در اطلاعات وب سایت ما یا Service دیده شود. خطاهایی از قبیل حذف یا اشتباه در مشخصات کالا، قیمت گذاری، تبلیغات، پیشنهادات، هزینه حمل محصول، زمان ارسال و موجود بودن کالا. ما این حق را خواهیم داشت تا در هر زمانی و بدون اعلام قبلی اقدام به اصلاح خطاها، اشتباهات و حذف شدگی ها کرده و درصورت نادرست بودن اطلاعات سایت Service یا وب سایت های مربوطه ، آنها را تغییر داده یا به روزرسانی نماییم.( اصلاح خطاها و به روزرسانی وب سایت می تواند پس از ثبت سفارش شما انجام شود)

ما هیچ تعهدی دربرابر به روزرسانی ، اصلاح و توضیح اطلاعات وب سایت Service و سایر وب سایت های مربوطه ازجمله اطلاعات قیمت گذاری نخواهیم داشت جز در موارد مورد نیاز قانونی. کلیه به روزرسانی های اطلاعات سایت Service یا وب سایت های مربوطه بدون زمان بندی مشخصی انجام خواهد شد.

ماده 13) حقوق منحصر بفرد مالكیت :

تمامی حقوق منحصربفرد مالكیت این وب سایت متعلق به فروشگاه لوکی می باشد.

هیچ یك از قسمتهای سایت را نمی توان بدون رضایت كتبی لوکی به عنوان قسمتی از سایر سایت ها یا به هر شكل دیگر (الكترونیكی یا غیره) كپی نموده، دوباره سازی كرده، تغییر، انتقال، ذخیره یا مورد بهره برداری تجاری قرارداد؛ مگر قسمتهایی از سایت كه برای مقاصد تجاری یا شخصی چاپ شده یا برروی درایو هارد یا حافظه ذخیره شده باشند.

هرگونه استفاده غیرمجاز از این وب سایت موجب برهم خوردن قوانین مالكیت خصوصی و مقررات ارتباطات و آیین نامه ها خواهد شد.

ماده 14) استفاده از وب سایت :

استفاده از سایت به هرروشی اعم از “page-scrape” ،”robot” ،”spider” یا سایر ابزار اتوماتیك، برنامه، الگوریتم یا مراحل دستی مشابه برای دستیابی، مالكیت، كپی یا هدایت قسمتی از وب سایت ممنوع می باشد.

همچنین به كارگیری هر روش دیگری برای فراگیری ساختار وب سایت یا تلاش برای كسب اجزاء، اسناد یا اطلاعات وب سایت ممنوع می باشد. دسترسی غیرمجاز به هر یك از قسمتها یا مشخصات وب سایت یا سایر سرویس های ارائه شده آن از طریق هك كردن، رمزگشایی و نیز سایر روش های غیرمجاز ممنوع می باشد.

ماده 15 ) لینك سازی (سایت های لینك شده) :

این لینك ها فقط برای سهولت امر بیشتر طراحی شده است. دربرگیری هریك از سایت های لینك شده دلیل بر تایید آن سایت لینك شده نمی باشد.

بدین وسیله تایید می نمایید كه مسئولیت هرگونه استفاده از وب سایت با استناد بر سایت های لینك شده آن بر عهده خودتان می باشد. توصیه می گردد به دقت مراقب حق مالكیت و مابقی ضوابط و شرایط سایت های لینك شده مورد بازدید باشید.

ماده 16 ) خسارت در هنگام حمل و نقل :

لوکی همواره نهایت تلاش خود را می‏‌کند تا کلیه سفارش‏‌ها در نهایت صحت و بدون آسیب به دست مشتریان خود در سراسر کشور برسد. با توجه به بسته بندی ایمن و استاندارد همه مرسولات، تحویل به هر یک از شرکت‌‏های حمل و نقل معتبر است .

به این معنی است که بروز هر گونه حادثه در هنگام حمل و تحویل به عهده شرکت حمل و نقل است و لوکی تنها در صورت تایید شرکت حمل کننده سفارش و در راستای تسهیل امور پیگیری، خسارت را جبران می‌‏کند.

آسیب‏‌های ناشی از حمل و نقل باید در عرض 24 ساعت کاری پس از تحویل سفارش به خدمات پس از فروش و واحد فروش لوکی اطلاع داده شود و کالای آسیب دیده به همراه صورت جلسه رسمی شرکت حمل کننده و کلیه متعلقات و فاکتور به خدمات پس از فروش لوکی ارسال شود.

ماده 17) گواهی قبول شرایط ذیل توسط متقاضی:
  1. هزینه نصب و ارسال با متقاضی است.
  2. متقاضی اقرار و تایید نمود که از گارانتی(ضمانت) کالاها اطلاع دارد و پس از گذشت 7 روز از تحویل کالا، مسئولیت هرگونه عیب یا ایراد با ارایه دهنده کارت گارانتی(شرمت ارایه دهنده خدمات پس از فروش) می باشد.
  3. متقاضی اسقاط کافه خیارات من جمله خیار غبن ولو الفاحش و الافحش و همچنین خیار تدلیس را از خود تایید و اقرار می نماید.
  4. متقاضی اقرار و تایید نمود که بعد از ثبت سفارش امکان تعویض کالکشن مورد نظر یا انصراف از خرید یا تسویه زود هنگام را نخواهد داشت.
  5. مشتری از موعد تحویل کالا که بدین شرح می باشد آگاه است:

موعد تحویل کالا 29 روز کاری بعد از تسلیم مدارک به کارشناسان به شرط تکمیل و بی نقص بودن مدارک خواهد بود.در صورت وجود هر گونه نقص در مدارک، موعد تحویل کالا 29 روز کاری پس از رفع ایراد خواهد بود.

  1. متقاضی اقرار و تایید نمود که مدارک تسلیمی بدون ایراد و معتبر از جمیع جهات می باشد.پ
  2. متقاضی اقرار کرد که سابقه چک برگشتی یا بدهی معوق (رفع سو اثر نشده) ندارد.
  3. متقاضی اقرار و تایید نمود که در صورت افزایش قیمت در طول مدت اعتبار سنجی(10 روز کاری پس از تسلیم مدارک)، مازاد مبلغ را نقدا پرداخت می نماید.
  4. متقاضی آگاه است که در صورت کاهش قیمت در طول مدت اعتبار سنجی(10 روز کاری پس از تسلیم مدارک)، مازاد مبلغ در حساب کاربری ایشان لحاظ شده و امکان خرید از محصولات موجود در سایت بصورت نقدی میسر است.
  5. متقاضی اقرار و تایید نمود کلیه اسناد و مدارکی که تحویل مجموعه نموده، متعلق به شرکت می باشد و شرکت در عودت مدارک حتی پس از پایان اقساط هیچ الزامی ندارد (به جز لاشه چک تضمین که بعد از تسویه آخرین قسط به آدرس متقاضی ارسال می گردد).
ماده 17 ) شرایط بازگشت کالا :

جهت لغو سفارش خود با یکی از شماره های 88958727-021 و 88958726-021 تماس حاصل فرمایید.

قوانین و مقررات حاکم بر وب سایت ما

ما تابع قوانین و مقررات تجارت الکترونیک ایران هستیم که متن آن به شرح زیر می باشد :

قانون تجارت الکترونیکی

1. باب اول – مقررات عمومی

بحث اول- در كليات

فصل اول- قلمرو و شمول قانون
ماده1- اين قانون مجموعه اصول و قواعدي است كه براي مبادله آسان و ايمن اطلاعات در واسطه هاي الكترونيكي و با استفاده از سيستمهاي ارتباطي جديد به كار مي رود.

فصل دوم- تعاريف
ماده2- الف-« داده پيام» ( Data Message ): هر نمادي از واقعه، اطلاعات يا مفهوم است كه با وسايل الكترونيكي، نوري و يا فناوري هاي جديد اطلاعات توليد، ارسال، دريافت، ذخيره يا پردازش مي شود.
ب-« اصل ساز» ( Originator ): منشا اصلي « داده پيام» است كه« داده پيام» به وسيله اويا از طرف او توليد يا ارسال مي شود اما شامل شخصي كه درخصوص« داده پيام» به عنوان واسطه عمل مي كند نخواهد شد.
ج-« مخاطب»( Addressee ): شخصي است كه اصل ساز قصد دارد وي« داده پيام» را دريافت كند، اما شامل شخصي كه در ارتباط با« داده پيام» به عنوان واسطه عمل مي كند نخواهد شد.
د-« ارجاع در داده پيام»( Incorporation By Reference ): يعني به منابعي خارج از« داده پيام» عطف شود كه در صورت مطابقت با ماده( 18) اين قانون جزيي از« داده پيام» محسوب مي شود.
ه-« تماميت داده پيام»( Integrity ): عبارت است از موجوديت كامل و بدون تغيير« داده پيام». اعمال ناشي از تصدي سيستم از قبيل ارسال، ذخيره يا نمايش اطلاعات كه به طور معمول انجام مي شود خدشه اي به تماميت« داده پيام» وارد نمي كند.
و-« سيستم رايانه اي»( Computer system ): هر نوع دستگاه يا مجموعه اي از دستگاههاي متصل سخت افزاري- نرم افزاري است كه از طريق اجراي برنامه هاي پردازش خودكار« داده پيام» عمل مي كند.
ز-« سيستم اطلاعاتي»( Information system ): سيستمي براي توليد( اصل سازي)، ارسال، دريافت، ذخيره يا پردازش« داده پيام» است.
ح-« سيستم اطلاعاتي مطمئن»( Secure Information system): سيستم اطلاعاتي است كه:
1- به نحوي معقول در برابر سوء استفاده و نفوذ محفوظ باشد.
2- سطح معقولي از قابليت دسترسي و تصدي صحيح را دارا باشد.
3- به نحوي معقول متناسب با اهميت كاري كه انجام مي دهد پيكربندي و سازماندهي شده باشد.
4- موافق با رويه ايمن باشد.
ط-« رويه ايمن»( Secure Method ): رويه اي است براي تطبيق صحت ثبت« داده پيام» منشاء و مقصد آن با تعيين تاريخ و براي يافتن هرگونه خطا يا تغيير در مبادله، محتوا و يا ذخيره سازي« داده پيام» از يك زمان خاص. يك رويه ايمن ممكن است با استفاده از الگوريتمها يا كدها، كلمات يا ارقام شناسايي، رمزنگاري، روشهاي تصديق يا پاسخ برگشت و يا طرق ايمني مشابه، انجام شود.
ي-« امضاي الكترونيكي»( Electronic Signature ): عبارت از هرنوع علامت منضم شده يا به نحو منطقي متصل شده به« داده پيام» است كه براي شناسايي امضاء كننده « داده پيام»، مورد استفاده قرار مي گيرد.
ك-« امضاي الكترونيكي مطمئن»( Secure/ Enhanced/Advanced Electronic Signature ) هر امضاي الكترونيكي است كه مطابق با ماده(10) اين قانون باشد.
ل-: امضاء كننده»( Signatory ): هر شخص يا قائم مقام وي كه امضاي الكترونيكي توليد مي كند.
م-« شخص»( Person ): اعم است از شخص حقيقي يا حقوقي و يا سيستم هاي رايانه اي تحت كنترل آنان
ن-« معقول»( سنجش عقلاني)،( Reasonableness Test ): با توجه به اوضاع و احوال مبادله« داده پيام» از جمله: طبيعت مبادله، مهارت وموقعيت طرفين، حجم مبادلات طرفين در موارد مشابه، در دسترس بودن گزينه هاي پيشنهادي و رد آن گزينه ها از جانب هريك از طرفين، هزينه گزينه هاي پيشنهادي، عرف و روشهاي معمول و مورد استفاده در اين نوع مبادلات، ارزيابي مي شود.
س-« مصرف كننده»( Consumer ): هر شخصي است كه به منظوري جز تجارت يا شغل حرفه اي اقدام مي كند.
ع-« تامين كننده»( Supplier ): عبارت از شخصي است كه بنا به اهليت تجاري، صنفي يا حرفه اي فعاليت مي كند.
ف-« وسايل ارتباط از راه دور»( Means Of Distance Communication ): عبارت از هرنوع وسيله اي است كه بدون حضور فيزيكي همزمان تامين كننده و مصرف كننده جهت فروش كالا و خدمات استفاده مي شود.
ص-« عقد از راه دور»( Distance Contract ): ايجاب و قبول راجع به كالاها و خدمات بين تامين كننده و مصرف كننده با استفاده از وسايل ارتباط از راه دور است.
ق-« واسط با دوام»( Durable Medium ): يعني وسايلي كه به موجب آن مصرف كننده بتواند شخصاً« داده پيام» هاي مربوطه را برروي آن ذخيره كند از جمله شامل فلاپي ديسك، ديسك فشرده، ديسك سخت و يا پست الكترونيكي مصرف كننده.
ر-« داده پيام هاي شخصي»( Private Data ): يعني« داده پيام»هاي مربوط به يك شخص حقيقي ( موضوع« داده» Subject Data ) مشخص و معين.

فصل سوم- تفسير قانون
ماده3- در تفسير اين قانون هميشه بايد به خصوصيت بين المللي، ضرورت توسعه هماهنگي بين كشورها در كاربرد آن و رعايت لزوم حس نيت توجه كرد.
ماده4- در مواقع سكوت و يا ابهام باب اول اين قانون، محاكم قضايي بايد بر اساس ساير قوانين موضوعه و رعايت چهارچوب فصول و مواد مندرج در اين قانون، قضاوت نمايند.

فصل چهارم- اعتبار قراردادهاي خصوصي
ماده5- هرگونه تغيير در توليد، ارسال، دريافت، ذخيره و يا پردازش داده پيام با توافق و قرارداد خاص طرفين معتبر است.

مبحث دوم- در احكام« داده پيام»
– نوشته، امضاء اصل
ماده6- هرگاه وجود يك نوشته از نظر قانون لازم باشد،« داده پيام» در حكم نوشته است مگر در موارد زير:الف- اسناد مالكيت اموال غيرمنقول- ب- فروش مواد دارويي به مصرف كنندگان نهايي.ج-اعلام، اخطار، هشدار و يا عبارات مشابهي كه دستور خاصي براي استفاده كالا صادر مي كند و يا از بكارگيري روشهاي خاصي به صورت فعل يا ترك فعل منع مي كند.
ماده7- هرگاه قانون وجود امضاء را لازم بداند امضاي الكترونيكي مكفي است.
ماده8- هرگاه قانون لازم بداند كه اطلاعات به صورت اصل ارايه يا نگهداري شود اين امر يا نگهداري و ارايه اطلاعات به صورت داده پيام نيز در صورت وجود شرايط زير امكان پذير مي باشد:
الف- اطلاعات موردنظر قابل دسترسي بوده و امكان استفاده درصورت رجوع بعدي فراهم باشد.
ب- داده پيام به همان قالبي( فرمتي) كه توليد، ارسال و يا دريافت شده و يا به قالبي كه دقيقاً نمايشگر اطلاعاتي باشد كه توليد، ارسال و يا دريافت شده، نگهداري شود.
ج- اطلاعاتي كه مشخص كننده مبدا، مقصد، زمان ارسال و زمان دريافت داده پيام مي باشند نيز در صورت وجود نگهداري شوند.
د- شرايط ديگري كه هر نهاد، سازمان، دستگاه دولتي و يا وزارتخانه درخصوص نگهداري داده پيام مرتبط با حوزه مسئوليت خود مقرر نموده فراهم شده باشد.
ماده9- هرگاه شرايطي به وجود آيد كه از مقطعي معين ارسال« داده پيام» خاتمه يافته و استفاده از اسناد كاغذي جايگزين آن شود سند كاغذي كه تحت اين شرايط صادر مي شود بايد به طور صريح ختم تبادل« داده پيام» را اعلام كند. جايگزيني اسناد كاغذي به جاي« داده پيام» اثري بر حقوق و تعهدات قبلي طرفين نخواهد داشت.

مبحث سوم« داده پيام» مطمئن
فصل اول- امضاء و سابقه الكترونيكي مطمئن
ماده10- امضاي الكترونيكي مطمئن بايد داراي شرايط زير باشد:
الف- نسبت به امضا كننده منحصر به فرد باشد.
ب- هويت امضاء كننده« داده پيام» را معلوم نمايد.
ج- به وسيله امضاء كننده و يا تحت اراده انحصاري وي صادر شده باشد.
د- به نحوي به يك« داده پيام» متصل شود كه هر تغييري در آن« داده پيام» قابل تشخيص و كشف باشد.
ماده11- سابقه الكترونيكي مطمئن عبارت از« داده پيام»ي است كه با رعايت شرايط يك سيستم اطلاعاتي مطمئن ذخيره شده و به هنگام لزوم در دسترس و قابل درك است.

فصل دوم- پذيرش، ارزش اثباتي و آثار سابقه و امضاي الكترونيكي مطمئن
ماده12- اسناد و ادله اثبات دعوي ممكن است به صورت داده پيام بوده و در هيچ محكمه يا اداره دولتي نمي توان بر اساس قواعد ادله موجود، ارزش اثباتي« داده پيام» را صرفاً به دليل شكل و قالب آن رد كرد.
ماده13- به طور كلي، ارزش اثباتي« داده پيام»ها با توجه به عوامل مطمئنه از جمله تناسب روشهاي ايمني به كارگرفته شده با موضوع و منظور مبادله« داده پيام» تعيين مي شود.
ماده14- كليه« داده پيام»هايي كه به طريق مطمئن ايجاد و نگهداري شده اند از حيث محتويات و امضاي مندرج در آن، تعهدات طرفين يا طرفي كه تعهد كرده و كليه اشخاصي كه قائم مقام قانوني آنان محسوب مي شوند، اجراي مفاد آن و ساير آثار در حكم اسناد معتبر و قابل استناد در مراجع قضايي و حقوقي است.
ماده15- نسبت به« داده پيام» مطمئن، سوابق الكترونيكي مطمئن و امضاي الكترونيكي مطمئن انكار وترديد مسموع نيست و تنها مي توان ادعاي جعليت به« داده پيام» مزبور وارد و يا ثابت نمود كه« داده پيام» مزبور به جهتي از جهات قانوني از اعتبار افتاده است.
ماده16- هر« داده پيام»ي كه توسط شخص ثالث مطابق با شرايط ماده(11) اين قانون ثبت و نگهداري مي شود، مقرون به صحت است.

مبحث چهارم- مبادله« داده پيام»
فصل اول- اعتبار قانوني« ارجاع در داده پيام» عقد و اراده طرفين
ماده17-« ارجاع در داده پيام» با رعايت موارد زير معتبر است:
الف- مورد ارجاع به طور صريح در« داده پيام» معين شود.
ب- مورد ارجاع براي طرف مقابل كه به آن تكيه مي كند روشن و مشخص باشد.
ج-« داده پيام» موضوع ارجاع مورد قبول طرف باشد.

فصل دوم- انتساب« داده پيام»
ماده18- در موارد زير« داده پيام» منسوب به اصل ساز است:
الف- اگر توسط اصل ساز و يا به وسيله شخصي ارسال شده باشد كه از جانب اصل ساز مجاز به اين كار بوده است.
ب- اگر به وسيله سيستم اطلاعاتي برنامه ريزي شده يا تصدي خودكار از جانب اصل ساز ارسال شود.
ماده19-« داده پيام»ي كه براساس يكي از شروط زير ارسال مي شود مخاطب حق دارد آن را ارسال شده محسوب كرده، و مطابق چنين فرضي( ارسال شده) عمل نمايد:
الف- قبلاً به وسيله اصل ساز روشي معرفي و يا توافق شده باشد كه معلوم كند آيا« داده پيام» همان است كه اصل ساز ارسال كرده است.
ب-« داده پيام» دريافت شده توسط مخاطب از اقدامات شخصي ناشي شده كه رابطه اش با اصل ساز، يا نمايندگان وي باعث شده تا شخص مذكور به روش مورد استفاده اصل ساز دسترسي يافته و« داده پيام» را به مثابه« داده پيام» خود بشناسد.
ماده20- ماده(19) اين قانون شامل مواردي نيست كه پيام از اصل ساز صادر نشده باشد و يا به طور اشتباه صادر شده باشد.
ماده21- هر« داده پيام» يك« داده پيام» مجزا و مستقل محسوب مي گردد، مگر آن كه معلوم باشد كه آن« داده پيام» نسخه مجددي از« داده پيام» اوليه است.

فصل سوم- تصديق دريافت
ماده22- هرگاه قبل يا به هنگام ارسال« داده پيام» اصل ساز از مخاطب بخواهد يا توافق كنند كه دريافت« داده پيام» تصديق شود، اگر به شكل يا روش تصديق توافق نشده باشد، هرنوع ارتباط خودكار يا مكاتبه يا اتخاذ هرنوع تدبير مناسب از سوي مخاطب كه اصل ساز را به نحو معقول از دريافت« داده پيام» مطمئن كند تصديق دريافت« داده پيام» محسوب مي گردد.
ماده23- اگر اصل ساز به طور صريح هرگونه اثر حقوقي داده پيام را مشروط به تصديق دريافت داده پيام كرده باشد داده پيام ارسال نشده تلقي مي شود، مگر ان كه تصديق آن دريافت شود.
ماده24- اماره دريافت داده پيام راجع به محتواي داده پيام صادق نيست.
ماده25- هنگامي كه در تصديق قيد مي شود داده پيام مطابق با الزامات فني استاندارد يا روش مورد توافق طرفين دريافت شده، فرض بر اين است كه آن الزامات رعايت شده اند.

فصل چهارم- زمان و مكان ارسال و دريافت داده پيام
ماده26- ارسال داده پيام زماني تحقق مي يابد كه به يك سيستم اطلاعاتي خارج از كنترل اصل ساز يا قائم مقام وي وارد شود.
ماده27- زمان دريافت داده پيام مطابق شرايط زير خواهد بود:
الف- اگر سيستم اطلاعاتي مخاطب براي دريافت داده پيام معين شده باشد دريافت زماني محقق مي شود كه:
1- داده پيام به سيستم اطلاعاتي معين شده وارد شود: يا
2- چنانچه داده پيام به سيستم اطلاعاتي مخاطب غير از سيستمي كه منحصراً براي اين كار معين شده، وارد شود داده پيام بازيافت شود.
ب- اگر مخاطب يك سيستم اطلاعاتي براي دريافت معين نكرده باشد، دريافت زماني محقق مي شود كه داده پيام وارد سيستم اطلاعاتي مخاطب شود.
ماده28- مفاده ماده(27) اين قانون بدون توجه به محل استقرار سيستم اطلاعاتي جاري است.
ماده29- اگر محل استقرار سيستم اطلاعاتي با محل استقرار دريافت داده پيام مختلف باشد مطابق قاعده زير عمل مي شود:
الف- محل تجاري، يا كاري اصل ساز محل ارسال داده پيام است و محل تجاري يا كاري مخاطب محل دريافت داده پيام است مگر آن كه خلاف آن توافق شده باشد.
ب- اگر اصل ساز بيش از يك محل تجاري يا كاري داشته باشد، نزديكترين محل به اصل معامله، محل تجاري يا كاري خواهد بود در غير اينصورت محل اصلي شركت، محل تجاري يا كاري است.
ج- اگر اصل ساز يا مخاطب فاقد محل تجاري يا كاري باشند، اقامتگاه قانوني آنان ملاك خواهد بود.
ماده30- آثار حقوقي پس از انتساب، دريافت تصديق و زمان و مكان ارسال و دريافت داده پيام موضوع فصول دوم تا چهارم مبحث چهارم اين قانون و همچنين محتواي داده پيام تابع قواعد عمومي است.

2. باب دوم – دفاتر خدمات صدور گواهي الكترونيكي ( certification service provider )

ماده31- دفاتر خدمات صدور گواهي الكترونيكي واحدهائي هستند كه براي ارائه خدمات صدور امضاي الكترونيكي در كشور تاسيس مي شوند. اين خدمات شامل توليد، صدور، ارسال، تاييد، ابطال و به روز نگهداري گواهي هاي اصالات( امضاي) الكترونيكي مي باشد.
ماده32- آئين نامه و ضوابط نظام تاسيس و شرح وظايف اين دفاتر توسط سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور و وزارتخانه هاي بازرگاني، ارتباطات و فناوري اطلاعات، امور اقتصادي و دارايي و دادگستري تهيه و به تصويب هيات وزيران خواهد رسيد.

3. باب سوم – در قواعد مختلف

مبحث اول- حمايت هاي انحصاري در بستر مبادلات الكترونيكي

فصل اول: حمايت از مصرف كننده( Consumer Protction )
ماده 33- فروشندگان كالا و ارائه دهندگان خدمات بايستي اطلاعات موثر در تصميم گيري مصرف كنندگان جهت خريد و يا قبول شرايط را از زمان مناسبي قبل از عقد در اختيار مصرف كنندگان قرار دهند. حداقل اطلاعات لازم، شامل موارد زير مي باشد:
الف: مشخصات فني و ويژگيهاي كاربردي كالا و يا خدمات.
ب- هويت تامين كننده، نام تجاري كه تحت آن نام به فعاليت مشغول مي باشد و نشاني وي.
ج- آدرس پست الكترونيكي، شماره تلفن و يا هر روشي كه مشتري در صورت نياز بايستي از آن طريق با فروشنده ارتباط برقرار كند.
د- كليه هزينه هائي كه براي خريد كالا برعهده مشتري خواهد بود( از جمله قيمت كالا و يا خدمات، ميزان ماليات، هزينه حمل، هزينه تماس).
ه- مدت زماني كه پيشنهاد ارائه شده معتبر مي باشد.
و- شرايط و فرايند عقد از جمله ترتيب و نحوه پرداخت، تحويل و يا اجرا، فسخ، ارجاع خدمات پس از فروش.
ماده34- تامين كننده بايد به طور جداگانه ضمن تاييد اطلاعات مقدماتي، اطلاعات زير را ارسال نمايد:
الف- آدرس محل تجاري يا كاري تامين كننده براي شكايت احتمالي.
ب- اطلاعات راجع به ضمانت و پشتيباني پس از فروش.
ج- شرايط و فراگرد فسخ معامله به موجب مواد(37) و (38) اين قانون.
د- شرايط فسخ در قراردادهاي انجام خدمات.
ماده35- اطلاعات اعلامي و تاييديه اطلاعات اعلامي به مصرف كننده بايد در واسطي بادوام، روشن و صريح بوده و در زمان مناسب و با وسايل مناسب ارتباطي در مدت معين و براساس لزوم حسن نيت در معاملات و از جمله ضرورت رعايت افراد ناتوان و كودكان ارائه شود.
ماده36- درصورت استفاده از ارتباط صوتي، هويت تامين كننده و قصد وي از ايجاد تماس با مصرف كننده بايد به طور روشن و صريح در شروع هر مكالمه بيان شود.
ماده37- در هر معامله از راه دور مصرف كننده بايد حداقل هفت روز كاري، وقت براي انصراف( حق انصراف) از قبول خود بدون تحمل جريمه و يا ارائه دليل داشته باشد. تنها هزينه تحميلي بر مصرف كننده هزينه بازپس فرستادن كالا خواهد بود:
ماده38- شروع اعمال حق انصراف به ترتيب زير خواهد بود:
الف- درصورت فروش كالا، از تاريخ تسليم كالا به مصرف كننده و در صورت فروش خدمات، از روز انعقاد.
ب- درهرحال آغاز اعمال حق انصراف مصرف كننده پس از ارائه اطلاعاتي خواهد بود كه تامين كننده طبق مواد(33) و (34) اين قانون موظف به ارائه آن است.
ج- به محض استفاده مصرف كننده از حق انصراف، تامين كننده مكلف است بدون مطالبه هيچ گونه وجهي عين مبلغ دريافتي را در اسرع وقت به مصرف كننده مسترد نمايد.
د- حق انصراف مصرف كننده در مواردي كه شرايط خاصي بر نوع كالا و خدمات حاكم است اجرا نخواهد شد. موارد آن به موجب آيين نامه اي است كه در ماده(79) اين قانون خواهد آمد.
ماده39- در صورتي كه تامين كننده در حين معامله به دليل عدم موجودي كالا و يا عدم امكان اجراي خدمات، نتواند تعهدات خود را انجام دهد، بايد مبلغ دريافتي را فوراً به مخاطب برگرداند، مگر در بيع كلي و تعهداتي كه براي هميشه وفاي به تعهد غير ممكن نباشد و مخاطب آماده صبر كردن تا امكان تحويل كالا و يا ايفاي تعهد باشد. در صورتي كه معلوم شود تامين كننده از ابتدا عدم امكان ايفاي تعهد خود را مي دانسته. علاوه بر لزوم استرداد مبلغ دريافتي، به حداكثر مجازات مقرر در اين قانون نيز محكوم خواهد شد.
ماده40- تامين كننده مي تواند كالا يا خدمات مشابه آنچه را كه به مصرف كننده وعده كرده تحويل يا ارائه نمايد مشروط بر آن كه قبل از معامله يا در حين انجام معامله آن را اعلام كرده باشد.
ماده41- در صورتي كه تامين كننده، كالا يا خدمات ديگري غير از موضوع معامله يا تعهد را براي مخاطب ارسال نمايد، كالا و يا خدمات ارجاع داده مي شود و هزينه ارجاع به عهده تامين كننده است. كالا يا خدمات ارسالي مذكور چنانچه به عنوان يك معامله يا تعهد ديگر از سوي تامين كننده مورد ايجاب قرار گيرد، مخاطب مي تواند آن را قبول كند.
ماده42- حمايت هاي اين فصل در موارد زير اجرا نخواهد شد:
الف- خدمات مالي كه فهرست آن به موجب آيين نامه اي است كه در ماده(79) اين قانون خواهد آمد.
ب- معاملات راجع به فروش اموال غير منقول و يا حقوق مالكيت ناشي از اموال غير منقول به جز اجاره.
ج- خريد از ماشين هاي فروش مستقيم كالا و خدمات.
د- معاملاتي كه با استفاده از تلفن عمومي( همگاني) انجام مي شود.
ه- معاملات راجع به حراجي ها.
ماده43- تامين كننده نبايد سكوت مصرف كننده را حمل بر رضايت وي كند.
ماده44- در موارد اختلاف و يا ترديد مراجع قضائي رسيدگي خواهند كرد.
ماده45- اجراي حقوق مصرف كننده به موجب اين قانون نبايد براساس ساير قوانين كه حمايت ضعيف تري اعمال مي كنند متوقف شود.
ماده46- استفاده از شروط قراردادي خلاف مقررات اين فصل و همچنين اعمال شروط غير منصفانه به ضرر مصرف كننده، موثر نيست.
ماده47- در معاملات از راه دور آن بخش از موضوع معامله كه به روشي غير از وسائل ارتباط از راه دور انجام مي شود مشمول مقررات اين قانون نخواهد بود.
ماده48- سازمانهاي قانوني و مدني حمايت از حقوق مصرف كننده مي توانند به عنوان شاكي اقامه دعوي نمايند. ترتيب آن به موجب آيين نامه اي خواهد بود كه به پيشنهاد وزارت بازرگاني و تصويب هيات وزيران مي باشد.
ماده49- حقوق مصرف كننده در زمان استفاده از وسايل پرداخت الكترونيكي به موجب قوانين و مقرراتي است كه توسط مراجع قانوني ذي ربط تصويب شده و يا خواهد شد.

فصل دوم- در قواعد تبليغ- ( Marketing )
ماده50- تامين كنندگان در تبليغ كالا و خدمات خود نبايد مرتكب فعل يا ترك فعلي شوند كه سبب مشتبه شدن و يا فريب مخاطب از حيث كميت و كيفيت شود.
ماده51- تامين كنندگاني كه براي فروش كالا و خدمات خود تبليغ مي كنند نبايد سلامتي افراد را به خطر اندازند.
ماده52- تامين كننده بايد به نحوي تبليغ كند كه مصرف كننده به طور دقيق، صحيح و روشن اطلاعات مربوط به كالا و خدمات را درك كند.
ماده53- در تبليغات و بازاريابي بايد هويت شخص يا بنگاهي كه تبليغات به نفع اوست روشن و صريح باشد.
ماده54- تامين كنندگان نبايد از خصوصيات ويژه معاملات به روش الكترونيكي جهت مخفي نمودن حقايق مربوط به هويت يا محل كسب خود سوء استفاده كنند.
ماده55- تامين كنندگان بايد تمهيداتي را براي مصرف كنندگان در نظر بگيرند تا آنان راجع به دريافت تبليغات به نشاني پستي و يا پست الكترونيكي خود تصميم بگيرند.
ماده56- تامين كنندگان در تبليغات بايد مطابق با رويه حرفه اي عمل نمايند.
ضوابط آن به موجب آيين نامه اي است كه در ماده(79) اين قانون خواهد آمد.
ماده57- تبليغ و بازاريابي براي كودكان و نوجوانان زير سن قانوني به موجب آيين نامه اي است كه در ماده(79) اين قانون خواهد آمد.

فصل سوم- حمايت از داده پيام هاي شخصي( حمايت از داده- Data Protection )
ماده58- ذخيره، پردازش و يا توزيع داده پيام هاي شخصي مبين ريشه هاي قومي يا نژادي، ديدگاههاي عقيدتي، مذهبي، خصوصيات اخلاقي و داده پيام هاي راجع به وضعيت جسماني، رواني و يا جنسي اشخاص بدون رضايت صريح آنها به هر عنوان غير قانوني است.
ماده59- در صورت رضايت شخص موضوع داده پيام نيز به شرط آنكه محتواي داده پيام وفق قوانين مصوب مجلس شوراي اسلامي باشد ذخيره، پردازش و توزيع داده پيام هاي شخصي در بستر مبادلات الكترونيكي بايد با لحاظ شرايط زير صورت پذيرد:
الف- اهداف آن مشخص بوده و به طور واضح شرح داده شده باشند.
ب- داده پيام بايد تنها به اندازه ضرورت و متناسب با اهدافي كه درهنگام جمع آوري براي شخص موضوع داده پيام شرح داده شده جمع آوري گردد و تنها براي اهداف تعيين شده مورد استفاده قرار گيرد.
ج- داده پيام بايد صحيح و روزآمد باشد.
د- شخص موضوع داده پيام بايد به پرونده هاي رايانه اي حاوي داده پيام هاي شخصي مربوط به خود دسترسي داشته و بتواند داده پيام هاي ناقص و يا نادرست را محو يا اصلاح كند.
ه- شخص موضوع داده پيام بايد بتواند در هر زمان با رعايت ضوابط مربوطه درخواست محو كامل پرونده رايانه اي داده پيام هاي شخصي مربوط به خود را بنمايد.
ماده60- ذخيره، پردازش و يا توزيع داده پيام هاي مربوط به سوابق پزشكي و بهداشتي تابع آيين نامه اي است كه در ماده(79) اين قانون خواهد آمد.
ماده61- ساير موارد راجع به دسترسي موضوع داده پيام، از قبيل استثنائات، افشاي آن براي اشخاص ثالث، اعتراض، فراكردهاي ايمني، نهادهاي مسوول ديدباني و كنترل جريان داده پيام هاي شخصي به موجب مواد مندرج درباب چهارم اين قانون و آيين نامه مربوطه خواهد بود.

مبحث دوم- حفاظت از داده پيام در بستر مبادلات الكترونيكي
فصل اول- حمايت از حقوق مولف( Author,s Right/ Copyright ) در بستر مبادلات الكترونيكي
ماده62- حق تكثير، اجراء و توزيع( عرضه و نشر) آثار تحت حمايت قانون حمايت حقوق مولفان، مصنفان و هنرمندان مصوب3/9/1348 و قانون ترجمه و تكثير كتب و نشريات و آثار صوتي مصوب26/9/1352 و قانون حمايت از حقوق پديدآورندگان نرم افزارهاي رايانه اي مصوب4/10/1379، به صورت داده پيام منحصراً در اختيار مولف است. كليه آثار و تاليفاتي كه در قالب داده پيام مي باشند، از جمله اطلاعات، نرم افزارها و برنامه هاي رايانه اي، ابزار و روشهاي رايانه اي و پايگاههاي داده و همچنين حمايت از حقوق مالكيت هاي فكري در بستر مبادلات الكترونيكي شامل حق اختراع، حق طراحي، حق مولف، حقوق مرتبط با حق مولف، حمايت از پايگاههاي داده، حمايت از نقشه مدارهاي يكپارچه قطعات الكترونيكي ( Integrated Circuits & Chips ) و حمايت از اسرار تجاري، مشمول قوانين مذكور در اين ماده و قانون ثبت علائم و اختراعات مصوب1/4/1310 و آيين نامه اصلاحي اجراي قانون ثبت علائم تجارتي و اختراعات مصوب14/4/1337 خواهد بود، منوط بر آن كه امور مذكور درآن دو قانون موافق مصوبات مجلس شواري اسلامي باشد.
تبصره1- حقوق مرتبط با مالكيت ادبي و هنري( Related Rights ) كه پيش از اين به عنوان حقوق جانبي مالكيت ادبي و هنري( Neighboring RIGHTS ) شناخته مي شدند شامل حقوق مادي و معنوي براي عناصر ديگري علاوه بر مولف، از جمله حقوق هنرمندان مجري آثار، توليد كنندگان صفحات صوتي و تصويري و سازمانها و موسسات ضبط و پخش مي باشند كه مشمول قوانين مصوب3/9/1348 و 26/9/1352 مورد اشاره در اين ماده مي باشند.
تبصره2- مدار يكپارچه( Integrated Circuit ) يك جزء الكترونيكي با نقشه و منطقي خاص است كه عملكرد و كارائي آن قابليت جايگزيني با تعداد بسيار زيادي از اجزاء الكترونيكي متعارف را داراست. طراحي هاي نقشه، جانمائي و منطق اين مدارها براساس قانون ثبت علائم و اختراعات مصوب1/4/1310 و آئين نامه اجراي قانون ثبت علائم تجارتي و اختراعات مصوب14/4/1337 مورد حمايت مي باشد.
ماده63- اعمال موقت تكثير، اجراء و توزيع اثر كه جزء لاينفك فراگرد فني پردازش داده پيام در شبكه ها است از شمول مقرره فوق خارج است.

فصل دوم- حمايت از اسرار تجاري( Trade Secrets )
ماده64- به منظور حمايت از رقابتهاي مشروع و عادلانه در بستر مبادلات الكترونيكي، تحصيل غير قانوني اسرار تجاري و اقتصادي بنگاهها و موسسات براي خود و يا افشاي آن براي اشخاص ثالث در محيط الكترونيكي جرم محسوب و مرتكب به مجازات مقرر در اين قانون خواهد رسيد.
ماده65- اسرار تجاري الكترونيكي داده پيام ي است كه شامل اطلاعات، فرمولها، الگوها، نرم افزارها و برنامه ها، ابزار و روشها، تكنيك ها و فرايندها، تاليفات منتشر نشده، روشهاي انجام تجارت و داد و ستد، فنون، نقشه ها وفراگردها، اطلاعات مالي، فهرست مشتريان، طرحهاي تجاري و امثال اينها است، كه به طور مستقل داراي ارزش اقتصادي بوده و در دسترس عموم قرار ندارد و تلاشهاي معقولانه اي براي حفظ و حراست از آنها شده است.

فصل سوم- حمايت از علائم تجاري( Trade Names )
ماده66- به منظور حمايت از حقوق مصرف كنندگان و تشويق رقابت هاي مشروع در بستر مبادلات الكترونيكي استفاده از علائم تجاري به صورت نام دامنه( Domain Name ) و يا هرنوع نمايش برخط( Online ) علائم تجاري كه موجب فريب يا مشتبه شدن طرف به اصالت كالا و خدمات شود ممنوع و متخلف به مجازات مقرر در اين قانون خواهد رسيد.

4. باب چهارم – جرايم و مجازات ها

مبحث اول- كلاهبرداري كامپيوتري
ماده67- هركس در بستر مبادلات الكترونيكي، با سوء استفاده و يا استفاده غير مجاز از داده پيام ها، برنامه ها وسيستم هاي رايانه اي و وسايل ارتباط از راه دور و ارتكاب افعالي نظير ورود، محو، توقف داده پيام مداخله در عملكرد برنامه يا سيستم رايانه اي و غيره ديگران را بفريبد و يا سبب گمراهي سيستم هاي پردازش خودكار و نظاير آن شود و از اين طريق براي خود يا ديگري وجوه، اموال يا امتيازات مالي تحصيل كند و اموال ديگران را ببرد مجرم محسوب و علاوه بر رد مال به صاحبان اموال به حبس از يك تا سه سال و پرداخت جزاي نقدي معادل مال ماخوذه محكوم مي شود.
تبصره- شروع به اين جرم نيز جرم محسوب و مجازات آن حداقل مجازات مقرر در اين ماده مي باشد.

مبحث دوم- جعل كامپيوتري
ماده68- هركس در بستر مبادلات الكترونيكي، از طريق ورود، تغيير، محو و توقف داده پيام و مداخله در پردازش داده پيام و سيستم هاي رايانه اي، و يا استفاده از وسايل كاربردي سيستم هاي رمزنگاري توليد امضاء- مثل كليد اختصاصي بدون مجوز امضاء كننده و يا توليد امضاي فاقد سابقه ثبت در فهرست دفاتر اسناد الكترونيكي و يا عدم انطباق آن وسايل با نام دارنده در فهرست مزبور و اخذ گواهي مجعول و نظاير آن اقدام به جعل داده پيام هاي داراي ارزش مالي و اثباتي نمايد تا با ارائه آن به مراجع اداري، قضائي مالي و غيره به عنوان داده پيام هاي معتبر استفاده نمايد جاعل محسوب و به مجازات حبس از يك تا سه سال و پرداخت جزاي نقدي به ميزان پنجاه ميليون ( 000/000/50) ريال محكوم مي شود.
تبصره- مجازات شروع به اين جرم حداقل مجازات در اين ماده مي باشد.

مبحث سوم- نقض حقوق انحصاري در بستر مبادلات الكترونيك

فصل اول- نقض حقوق مصرف كننده و قواعد تبليغ
ماده69- تامين كننده متخلف از مواد(33)، (34)، (35)، (36)، (37) اين قانون به مجازات از ده ميليون( 000/000/10) ريال تا پنجاه ميليون( 000/000/50) ريال محكوم خواهد شد.
تبصره- تامين كننده متخلف از ماده(37) به حداكثر مجازات محكوم خواهد شد.
ماده70- تامين كننده متخلف از مواد(39)، (50)، (51)، (52)، (53)، (54)، (55) اين قانون به مجازات از بيست ميليون ( 000/000/20) ريال تا يكصد ميليون( 000/000/100) ريال محكوم خواهد شد.
تبصره1- تامين كننده متخلف از ماده(51) اين قانون به حداكثر مجازات در اين ماده محكوم خواهد شد.
تبصره2- تامين كننده متخلف از ماده(55) اين قانون به حداقل مجازات در اين ماده محكوم خواهد شد.

فصل دوم- نقض حمايت از داده پيام هاي شخصي/ حمايت از داده
ماده71- هركس در بستر مبادلات الكترونيكي شرايط مقرر در مواد(58) و(59) اين قانون را نقض نمايد مجرم محسوب و به يك تا سه سال حبس محكوم مي شود.
ماده72- هرگاه جرايم راجع به داده پيام هاي شخصي توسط دفاتر خدمات صدور گواهي الكترونيكي و ساير نهادهاي مسوول ارتكاب يابد، مرتكب به حداكثر مجازات مقرر در ماده(71) اين قانون محكوم خواهد شد.
ماده73- اگر به واسطه بي مبالاتي و بي احتياطي دفاتر خدمات صدور گواهي الكترونيكي جرايم راجع به داده پيام هاي شخصي روي دهد، مرتكب به سه ماه تا يك سال حبس و پرداخت جزاي نقدي معادل پنجاه ميليون ( 000/000/50) ريال محكوم مي شود.

مبحث چهارم- نقض حفاظت از داده پيام در بستر مبادلات الكترونيكي

فصل اول – نقض حق مولف
ماده74- هركس در بستر مبادلات الكترونيكي با تكثير، اجرا و توزيع( عرضه و نشر) مواردي كه در قانون حمايت حقوق مولفان، مصنفان و هنرمندان مصوب3/9/1348 و قانون ترجمه و تكثير كتب و نشريات و آثار صوتي مصوب26/9/1352 و قانون حمايت از حقوق پديدآورندگان نرم افزارهاي رايانه اي مصوب4/10/1379، منوط بر آنكه امور مذكور طبق مصوبات مجلس شوراي اسلامي مجاز شمرده شود، در صورتي كه حق تصريح شده مولفان را نقض نمايد به مجازات سه ماه تا يك سال حبس وجزاي نقدي به ميزان پنجاه ميليون ( 000/000/50 ) ريال محكوم خواهد شد.

فصل دوم- نقض اسرار تجاري
ماده75- متخلفين از ماده(64) اين قانون و هركس در بستر مبادلات الكترونيكي به منظور رقابت، منفعت و يا ورود خسارت به بنگاههاي تجاري، صنعتي، اقتصادي و خدماتي، با نقض حقوق قراردادهاي استخدام مبني بر عدم افشاي اسرار شغلي و يا دستيابي غيرمجاز، اسرار تجاري آنان را براي خود تحصيل نموده و يا براي اشخاص ثالث افشا نمايد به حبس از شش ماه تا دو سال و نيم، و جزاي نقدي معادل پنجاه ميليون( 000/000/50) ريال محكوم خواهد شد.

فصل سوم- نقض علايم تجاري
ماده76- متخلفان از ماده(66) اين قانون به يك تا سه سال حبس و جزاي نقدي از بيست ميليون(000/000/20) ريال تا يكصد ميليون(000/000/100) ريال محكوم خواهند شد.

فصل چهارم- ساير
ماده77- ساير جرايم، آيين دادرسي و مقررات مربوط به صلاحيت جزايي و روش هاي همكاري بين المللي قضايي جزايي مرتبط با بستر مبادلات الكترونيكي به موجب قانون خواهد بود.

5. باب پنجم – جبران خسارت

ماده78- هرگاه در بستر مبادلات الكترونيكي در اثر نقص يا ضعف سيستم موسسات خصوصي و دولتي به جز در نتيجه قطع فيزيكي ارتباط الكترونيكي خسارتي به اشخاص وارد شود، موسسات مزبور مسوول جبران خسارت وارده مي باشند مگر اينكه خسارات وارده ناشي از فعل شخصي افراد باشد كه در اين صورت جبران خسارات برعهده اين اشخاص خواهد بود.

6. باب ششم – متفرقه

ماده79- وزارت بازرگاني موظف است زمينه هاي مرتبط با تجارت الكترونيكي را كه در اجراي اين قانون موثر مي باشند شناسائي كرده و با ارائه پيشنهاد و تاييد شوراي عالي فناوري اطلاعات، خواستار تدوين مقررات مربوطه و آئين نامه هاي اين قانون توسط نهادهاي ذي ربط شود. اين آيين نامه ها و مقررات پس از تصويب هيات وزيران به مرحله اجرا در خواهند آمد. ساير آيين نامه هاي مورد اشاره در اين قانون به ترتيب ذيل تهيه خواهند شد.
الف- آيين نامه مربوط به مواد(38) و(42) اين قانون به پيشنهاد وزارتخانه هاي بازرگاني، امور اقتصادي و دارايي، سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور و بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران تهيه و به تصويب هيات وزيران خواهد رسيد.
ب- آيين نامه مربوط به مواد(56) و(57) اين قانون به پيشنهاد وزارتخانه هاي بازرگاني و فرهنگ و ارشاد اسلامي و سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور تهيه و به تصويب هيات وزيران خواهد رسيد.
ج- آيين نامه مربوط به ماده (60) اين قانون به پيشنهاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور تهيه و به تصويب هيات وزيران خواهد رسيد.
ماده80- وزارت بازرگاني موظف است به منظور حمايت از فعاليت هاي تجارت الكترونيكي، با تجميع واحدهاي ذي ربط، مركزي را در اين وزارتخانه ايجاد نمايد. اساسنامه و آيين نامه اين مركز به پيشنهاد مشترك وزارت بازرگاني و سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور تهيه و به تصويب هيات وزيران خواهد رسيد.
ماده81- اصل سازان، مخاطبين، بايگانان، مصرف كنندگان و كليه كساني كه داده پيام در اختيار دارند موظفند داده پيام هائي را كه تحت مسووليت خود دارند به طريقي نگهداري نموده و پشتوانه( Back up ) تهيه نمايند كه در صورت بروز هرگونه خطري براي يك نسخه، نسخه ديگر مصون بماند.
قانون فوق مشتمل بر هشتاد و يك ماده وهفت تبصره در جلسه علني روز چهارشنبه مورخ هفدهم دي ماه يكهزار و سيصد و هشتاد و دو مجلس شوراي اسلامي تصويب و در تاريخ24/10/1382 به تاييد شوراي نگهبان رسيده است.